A Contribution to Teaching Vietnamese Music: Key Pitches in Context and the Pitch/intensity Contour Graph

Thứ tư - 13/12/2017 23:36
A Contribution to Teaching Vietnamese Music: Key Pitches in Context and the Pitch/intensity Contour Graph

Areas of difficulty in teaching Vietnamese traditional and folk music to non-Vietnamese include the aural-oral traditions, the use of non-Western European scales and extensive multiple pentatonic scales, their associated airs and modes, the heterophonic texture when musicians in an ensemble improvise a tune freely, and the Vietnamese-specific sentence-based poetic structure of the piece-sometimes described as non-metrical. By analyzing voices and instruments, a group of community organizers attempt to set up an initial guide for understanding and teaching Vietnamese folk music. This involves searching for original musical pieces and identifying the scales, ranges, background knowledge, melodic contour, sequences, motives, and temporal characteristics before visual representations of the pieces can be suggested for documentation. A recording of Ru con miền Nam “Lullaby from southern Vietnam” is fed to a peak frequency engine. This produces the pitch/intensity contour, PIC, in real time. The rhythmic patterns and metrical structure are displayed. They are further enhanced by key pitches in context, or kpic, that lays out the frequencies of occurrences of two, three, etc. adjacent pitches that reveal dominant pitch patterns in the piece. Significantly, they suggest specific characteristics therein, which help music learners to replicate the feel of Vietnamese music.

Received: 24th May 2017; Revised:20th September 2017; Accepted: 30th October 2017

Tác giả: Lại Quốc Khánh

Tổng số điểm của bài viết là: 0 trong 0 đánh giá

Click để đánh giá bài viết

  Ý kiến bạn đọc

Những tin mới hơn

Những tin cũ hơn

Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn

Được thành lập ngày 31/8/2015 (giấy phép hoạt động số 155/GP-BTTTT ngày 11 tháng 5 năm 2015 của Bộ Thông tin và Truyền thông, mã số tiêu chuẩn quốc tế ISSN 2354-1172), Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn (Journal of Social Sciences and Humanities) là ấn phẩm khoa học chính thức, duy nhất của Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, ĐHQG Hà Nội, phát triển và kế thừa Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn, Tạp chí Khoa học, ĐHQG Hà Nội.

Tạp chí xuất bản định kỳ (04 số tiếng Việt/năm và 02 số tiếng Anh/năm), có nhiệm vụ công bố, giới thiệu các công trình nghiên cứu khoa học khoa học xã hội và nhân văn của các tác giả là các nhà khoa học trong và ngoài nước, phục vụ giảng dạy, học tập và nghiên cứu khoa học. Hội đồng biên tập của Tạp chí hiện bao gồm 35 nhà khoa học có uy tín trong nước và quốc tế. Tạp chí tập trung và ưu tiên đăng tải những bài báo theo định hướng của tinh thần cởi mở, sáng tạo, nhanh chóng vươn lên để tiếp cận và sánh ngang với các tạp chí có uy tín hàng đầu của khu vực và trên thế giới. Nội dung chính của Tạp chí bao gồm các Bài nghiên cứu (khoảng 6000 đến 15000 từ), các bài điểm sách, thông tin khoa học (khoảng 300 đến 1500 từ) được trình bày theo đúng cấu trúc và chuẩn mực của một tạp chí khoa học.

Các bài viết của Tạp chí hiện đang được trích dẫn bởi Google Scholar, WorldCat, Open Archives, Cosmos Impact Factor, Advanced Sciences Index, Scientific Indexing Services, CrossRef, EBSCO Information Services.

Mọi thông tin xin liên hệ: Phòng Tạp chí, 611 - E, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, 336 Nguyễn Trãi, Thanh Xuân, Hà Nội. ĐT: 024.35581984; email: tckhxhnv@vnu.edu.vn hoặc tapchikhxhnv@gmail.com

Bạn đã không sử dụng Site, Bấm vào đây để duy trì trạng thái đăng nhập. Thời gian chờ: 60 giây