Adapting the Ryff scales of psychological well-being: a 28-item Vietnamese version for university students

Thứ hai - 14/01/2019 23:57
Adapting the Ryff scales of psychological wellbeing: a 28item Vietnamese version for university students

Background: Research in psychological well-being and correlates to general health have blossomed in the last 20-25 years. However, a dearth of research exists in health and psychological well-being of Vietnamese populations partially due to a lack of valid and reliable research instruments available in the Vietnamese language. Purpose: This study aimed to produce a valid and reliable research instrument in Vietnamese to assess the psychological well-being of university students. Methods: The 54-item Ryff Scales of Psychological Well-being (RSPWB), a widely used and validated instrument, was chosen as the instrument of choice. A research questionnaire, which included the RSPWB, was translated and completed by 253 Vietnamese undergraduate students (18-27 yrs. of age). Analyses included the use of partial least squares, structural equation modeling (PLS-SEM)--a second generation statistical technique for testing complex path models, to evaluate the validity and reliability of the 54 items. Results: The PLS-SEM analyses produced a multidimensional model with 6 factors (autonomy, environmental mastery, purpose in life, personal growth, positive relations with others, and self-acceptance) and 28-items that demonstrated good convergent and discriminant validity and reliability. Moreover, the 28-item Vietnamese version of the RSPWB supported the same multidimensional six-factor structure as proposed in the original RSPWB. Conclusion: The adapted 28-item Vietnamese version of the RSPWB helps to fill a current gap of available research instruments for advancing the current understanding of psychological well-being and relationships to health in Vietnamese university students.  

Tác giả: Trương Thị Kim Chuyên

Tổng số điểm của bài viết là: 0 trong 0 đánh giá

Click để đánh giá bài viết

  Ý kiến bạn đọc

Những tin mới hơn

Những tin cũ hơn

Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn

Được thành lập ngày 31/8/2015 (giấy phép hoạt động số 155/GP-BTTTT ngày 11 tháng 5 năm 2015 của Bộ Thông tin và Truyền thông, mã số tiêu chuẩn quốc tế ISSN 2354-1172), Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn (Journal of Social Sciences and Humanities) là ấn phẩm khoa học chính thức, duy nhất của Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, ĐHQG Hà Nội, phát triển và kế thừa Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn, Tạp chí Khoa học, ĐHQG Hà Nội.

Tạp chí xuất bản định kỳ (04 số tiếng Việt/năm và 02 số tiếng Anh/năm), có nhiệm vụ công bố, giới thiệu các công trình nghiên cứu khoa học khoa học xã hội và nhân văn của các tác giả là các nhà khoa học trong và ngoài nước, phục vụ giảng dạy, học tập và nghiên cứu khoa học. Hội đồng biên tập của Tạp chí hiện bao gồm 35 nhà khoa học có uy tín trong nước và quốc tế. Tạp chí tập trung và ưu tiên đăng tải những bài báo theo định hướng của tinh thần cởi mở, sáng tạo, nhanh chóng vươn lên để tiếp cận và sánh ngang với các tạp chí có uy tín hàng đầu của khu vực và trên thế giới. Nội dung chính của Tạp chí bao gồm các Bài nghiên cứu (khoảng 6000 đến 15000 từ), các bài điểm sách, thông tin khoa học (khoảng 300 đến 1500 từ) được trình bày theo đúng cấu trúc và chuẩn mực của một tạp chí khoa học.

Các bài viết của Tạp chí hiện đang được trích dẫn bởi Google Scholar, WorldCat, Open Archives, Cosmos Impact Factor, Advanced Sciences Index, Scientific Indexing Services, CrossRef, EBSCO Information Services.

Mọi thông tin xin liên hệ: Phòng Tạp chí, 611 - E, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, 336 Nguyễn Trãi, Thanh Xuân, Hà Nội. ĐT: 024.35581984; email: tckhxhnv@vnu.edu.vn hoặc tapchikhxhnv@gmail.com

Bạn đã không sử dụng Site, Bấm vào đây để duy trì trạng thái đăng nhập. Thời gian chờ: 60 giây